Roestvast staal (RVS) dankt zijn goede corrosieweerstand aan een gehalte van minimum 12 % chroom (Cr). In de lucht of in water vormt zich hierdoor een dunne, doorzichtige stabiele passieve film van van chroomoxide aan het oppervlak. De dikte van deze film is slechts enkele nanometers.
Ben je Industrieel of Burgerlijk ingenieur met minstens 5 jaar werkervaring? Zijn kennis van materialen en schadefenomenen iets voor jou? Heb je zin in een nieuwe uitdaging? Neem dan zeker een kijkje naar onze vacature Projectingenieur schadeanalyse!
The present publication proposes an empirical evaluation of real-time quality monitoring of MIG/MAG welding of dissimilar high strength steels DP800 and DP1000 in T-joints based on the measurement of the processes parameters. A new strategy is proposed to evaluate the quality of the welds of HSS materials using the ISO 5817 standard. From the obtained results, a correlation between the process parameters and the quality of the weld was established. An operational comparison between cobot and manual welding was performed based on their repeatability. The results confirm the higher repeatability of the mechanised cobot process and the feasibility of using process parameters as an in-situ NDT technique for production control.
De eerste resultaten van het collectieve onderzoeksproject ‘COrrosie-weerstand van ROestvaststalen lassen na NAbehandeling’ (CORONA-project) zijn verrassend te noemen. In het kader van dit project organiseerde het BIL op 3 juni 2021 een webinar om de belangrijkste invloedsfactoren op de corrosieweerstand toe te lichten.
Dit artikel behandelt de lasbaarheid van gelijksoortige en ongelijksoortige materialen met behulp van ultrasoon lassen (USW). De materiaalcombinaties die tijdens dit onderzoek zijn onderzocht, zijn koper-koper en aluminium-koper. Lasverbindingen van deze materiaalcombinaties vinden veel toepassingen in onder meer de elektronica-industrie. De invloed van de belangrijkste procesparameters op de laskwaliteit van ultrasone puntlassen werd geëvalueerd.
In het Steel S4 EV project worden lichtgewicht elektrische voertuigen ontwikkeld voor stadsverkeer, die voldoen aan alle reglementeringen op gebied van crashbestendigheid en andere Euro NCAP-eisen (European New Car Assessment Program). Het frame van het elektrische voertuig wordt slim ontworpen door gebruik te maken van geplooide en lasergesneden buizen die aan elkaar worden gelast. Hiervoor wil men gebruik maken van hoogsterkte staal. Het opzet is om door het toepassen van geavanceerde hoogsterkte stalen een zeer licht maar uiterst sterk en stijf frame te ontwikkelen. In deze ontwikkeling wordt gewerkt met Dual Phase (DP) stalen. Dit zijn innovatieve materialen waarbij het staal zijn eigenschappen verkrijgt door een unieke structuur, opgebouwd uit twee fasen (ferritisch-martensitische microstructuur).
Bedrijven actief in de staalbouw zijn voor het uitvoeren van constructief staalwerk onderhevig aan de productnorm EN 1090-2. Wie gelaste verbindingen tussen wapeningsstaal ('betonijzer') en constructiestaal uitvoert, moet sinds de invoering van de laatste editie van die norm (d.d. juli 2018) rekening houden met een aantal belangrijke zaken.
Driven by the demand for increased manufacturing efficiency of engineering structures, WAAM which is also known as directed energy deposition-arc (DED-arc), can basically be seen as the integration of an “additive” principle in the wire-arc welding process.